trainforlife

Kategori: insperation

B/A

Den här tjejen bestämmde sig att bli mer vältränad och genom att äta rätt och träna har och lyckats med sitt mål. Hon är en inspiration! Så himmla snygg, både innan och efter :)

KAKAO

Rå, oprocessad och osötad mörk choklad är bland det mest hälsosamma naturen givit oss. Det innehåller mer antioxidanter än grönt te och rödvin. Gör egen choklad genom att söta naturligt och tona ner bitterheten, med lite honung eller stevia. Nyttigt och gott!

Denna krydda som kommer från kakaoträdet med ursprung ifrån Amazondeltat, är rikt på protein, fett, kalcium, järn, karotenoider, vitamin B1, B2 och C, krom, zink och magnesium.  


Här är 9 anledningar till varför kakao är nyttigt: 

  1. Kakao bekämpar depression: Kakao innehåller tryptofan, en kemikalie som är inblandad i produktionen av serotonin. Serotonin är en signalsubstans som reglerar ilska, aggression, humör och sömn. I huvudsak gör kakao att du känner dig lycklig och är en naturlig anti-depressiv. 
  2. Kakao är bra för ditt hjärta: Studier har visat att regelbundet intag av kakao minskar risken för blodproppar, stroke och hjärtinfarkt. Magnesium är viktigt för det kardiovaskulära systemet, de flesta människor som drabbas av hjärtinfarkter har låga halter av magnesium. Rå kakao har höga nivåer av magnesium och en studie från 2006 konstaterade att regelbunden konsumtion av kakao resulterade i en 50% minskning av kardiovaskulär dödlighet. 
  3. Kakao ökar HDL (sunda) kolesterolet: Kakaopulver innehåller oljesyra, en monosaturated omega-9 fettsyra. Vetenskapliga studier har visat att denna typ av fett ökar nivåerna av HDL-kolesterolet. 
  4. Kakao sänker LDL (osunda) kolesterolet: Studier visar att personer som ätit ca 100 gram kakao om dagen under två veckor får en betydande minskning av LDL-kolesterol. 
  5. Kakao sänker blodtrycket: Enligt olika undersökningar sänker regelbundet intag av kakao både systoliskt och diastoliskt blodtryck. 
  6. Kakao ökar insulinkänsligheten: Diabetes och hypoglykemi utvecklas som en följd av insulinokänslighet. Eftersom kakao ökar insulinkänslighet har forskare funnit att det faktiskt kan skydda mot dessa sjukdomar. 
  7. Kakao är uppiggande: Kakao innehåller koffein och med alla dess nyttiga ingredienser är det ett hälsosammare alternativ än kaffe. 
  8. Kakao anses av många vara ett afrodisiakum: Många personer som regelbundet konsumerar kakao har märkt en ökning av sexuell lust. Detta kan bero på att kakao ökar serotonin, som bland annat stimulerar sexlust. 
  9. Kakao kan hjälpa dig att gå ner i vikt: Hur bisarrt det än låter, har kakao satts i samband med viktminskning i vetenskapliga studier. Forskare tror att det beror på att kakao är rikt på fiber som hjälper till att förhindra fettabsorption. Fiber ökar även mättnadskänslan som även kan leda till viktminskning.

2013

Imagine it’s the first day of summer 2013. You wake up, hop out of bed and tie on a bikini, or one piece, hell it doesn’t matter what you put on because you know you look hot in it. On your way out of your room you stop by the mirror and smile at yourself. You see all your hard work payed off. You finally have the body you’ve always wanted. This is going to be YOUR summer. The summer you’re no longer insecure, the summer you can wear short shorts, crop tops, and swimsuits and feel hot doing it. This is the summer where you can go out all night to do whatever; a fair, a party, or even just hanging out with a friend you won’t have to worry about how you look or what people think of you. Because this is the summer of YOU. So whatever you need to do to get to this point, lose weight, build muscle, or gain confidence, do it. Summer in 12 weeks away. How are you going to feel at the end of those 12 weeks?

NÖT- OCH FRUKT BARS

Efter en tids letande hittade jag ett rätt så flummigt recept på bars. Men efter lite freestyling blev det mumisga bars. 

Ingredienser: hackade hassel- och valnötter// tranbär// russin // musli med torkad frukt // lite sirap // flyttande honung efter behag//en tesked kanel// kokos flan// 

Rörde ihop ingredienserna och plattade ut på en plåt. sedan åkte de in i ungen i 16 min på 160 grader. 

Tips: om man inte vill ha dem allt för nyttiga kan man smälta choklad och ha som överdrag. 

BARS

Håller just nu på och kolla runt lite efter recept och idéer till snacks bars som jag hade tänkt tillverka. Är inte för att köpa massa proteinbars som jag inte har en anning om vad de innehåller. Ska alltså istället försöka baka mina egna. Vi får se hur det går. :)

VÅREN KOMMER

Idag kändes det verkligen som om våren var påväg. och det är inte en dag förtidigt. Efter en psykiskt krävande dag i skolan cycklade jag hem. Sedan fick det bli en timmes jogging i solskenet innan jag än en gång behöver ta tag i skolan. Joggingturen var hur underbra som helst, har verkligen saknat solen.