trainforlife

knäböj

Om du bara kunde göra en enda övning på gymmet så skulle den bästa vara friaknäböj. Knäböj fritt med en skivstång tränar inte bara benen utan nästan hela kroppen. Du aktiverar ländrygg, hela magmuskulaturen, höftböjarna, baksida- och framsida lår och rumpan. Knäböj har med framgångs använts av atleter i alla möjliga idrotter för att öka spänst vid hopp som i basket och friidrott, kraft i sparkar i fotboll och kampsport och för löpare där starka och explosiva ben kan ge stora fördelar.

Du kanske är en av dem som inte tränar benmusklerna så mycket för att ”det är så jobbigt/ändå inte syns på klubben/tar energi från resten av träningen”? Då kan jag tala om för dig att knäböj må vara en tung övning, men det är också en av de mest givande du kan göra. På grund av att du aktiverar flera av kroppens största muskler under en böj så går det åt mycket energi, vilket gör att knäböj är en mycket bra övning i träning för fettförbränning. Samtidigt så får du en trevlig testosteron-boost av att de stora muskelgrupperna som ben och rumpa aktiveras, vilket gör att du får lättare att öka i muskelmassa för hela kroppen. Med andra ord kan man säga att knäböj kan göra dig starkare i bänkpress! Tunga knäböj i samband med intag av mycket protein och kosttillskott som Gainer och Whey kommer ge dig fina resultat för muskelökning. Samtidigt om du försöker gå ner i vikt är knäböj också kanon i kombination med ett lägre kaloriintag och högt proteinintag.

Fördelar med knäböj

  • Knäböj aktiverar stora delar av kroppen och dina största muskelgrupper
  • Du får starkare mage och rygg vilket ger dig bättre hållning, vilket är bra om du sitter mycket framför datorn
  • Fördelar för idrottsmän: Spelar du fotboll, tränar kampsport eller i princip vilken sport som helst kan du gynnas av de fantastiska fördelar som knäböj ger dig. Starkare, snabbare och mer explosiva ben gör att du kan hoppa högre, springa snabbare och lyfta tyngre.
  • Knäböj tonar upp din rumpa och din midja, vilket gör det till en bra övning för kvinnor
  • Vid tunga knäböj känner du säkert att flåset börjar komma – detta ger dig högre hjärt- och lungkapacitet vilket kan ge dig fördelar i många idrotter och för din hälsa
  • Högre testosteronproduktion av aktiveringen av de stora muskelgrupperna – gör det lättare för dig att öka i muskelmassa för hela kroppen.


Myter om knäböj

  • ”Knäböj är dåligt för knäna”– Nej, med rätt teknik och träning så kan knäböj tvärtom stärka dina knäs leder, ligament och muskler.
  • ”Knäböj är inte bra för tjejer för då blir man som Arnold” - Nej, så länge du inte är ett genetiskt mirakel kommer du som tjej inte se ut som en professionell bodybuilder för att du börjar köra lite knäböj. Även fast knäböj ger dig större muskler så behöver det inte betyda att du ser ”biffig” ut. Med rätt sorts träning kan knäböj med fördel användas för att uppnå en ”fit” eller ”tonad” kropp, särskilt då den tonar din rumpa och lår.

Vanliga misstag vid knäböj

  • Du går inte ner hela vägen till parallellt läge: Detta har jag sätt flera gånger på gymmet, utövare som kör knäböj men kanske bara går ner 45 grader i böjen. Detta gör övningen rätt värdelös om du inte behöver vara stark i just den biten av en böj så tänk på att alltid gå ner i 90 grader även om det kan vara jobbigt. Be en kompis bedöma eller filma eller titta i en spegel om det finns.
  • Du rundar ryggen: Att runda ryggen speciellt vid tyngre knäböj är inte alls bra för ryggen och du kan riskera skador. Tänk alltid på svanken för ryggen!

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas