trainforlife

må bättre tips

Har du hamnat i en ond cirkel när de gäller mat och träning? Du får ångest när du äter något onyttigt, ångest när du missar ett träningspass, eller panik inför middagen du ska på i helgen då du vet att de kommer bjudas på pizza. Snälla vackra du, läs vidare!


Jag tror att dom flesta tjejer har varit i kontakt med någon sorts av ångest mer eller mindre. Men har du på sistone känt att du tänker ovanligt mycket på mat och träning och att de tar en stor del av ditt liv på ett negativt sätt så måste du våga hjälpa dig själv. Om du drömmer om en fit kropp så behöver du inte ägna timmar framför spegeln, äta väldigt lite eller få ångest över saker och ting. Du kan fortfarande bli fit men samtidigt må bra.

 

Många känner nog som jag gjorde ett tag. Du är själv medveten om att du tänker väldigt mycket på din mat & träning, du är också väl medveten om ångesten som smyger sig på och du märker också att du inte är riktigt samma person längre. Du är medveten om allt men du tror att de är en del av resan till "de smala". Du mår sämre. Du har bara negativt att säga om din nuvarande kropp och du tror att lyckan kommer med den smala och vältränade kroppen. 

De är fel. Lyckan kommer inte, de gjorde den inte för mig. Jag var bara trött hela tiden och väldigt grinig.

 

Våga ta hjälp. Många känner nog att dom har de under kontroll men sen går de överstyr och dom är fast i en sjukdom. Prata med någon om de som kan hjälpa dig - mamma, pappa, syskon, skosyster, lärare, bästavän. Någon som du litar på och känner att du kan berätta allt för. Jag berättade för min mamma och de va jätte skönt. 

 

De finns saker som du kan göra för att komma ur den onda cirkeln:

 

Sluta räkna kalorier - de är en stor anledning till att många hamnar fel. Ät istället bra mat och en bra mängd så behöver du inte räkna kalorier.

 

Tänk positivt om dig själv - Du måste börja jobba upp din självkänsla. Tänk positivt om dig själv hela tiden, varje dag.

 

Ta vilodagar - Tränar du varje dag? Ta 1-2 vilodagar i veckan då du bara tar de lugnt.

 

Unna dig - De här hjälpte mig mycket. Att våga unna mig själv. Du utmanar dig själv att äta ex godis, vit pasta osv. Du måste visa att de inte är farligt och att du inte går upp i vikt av det.

 

Träffa människor du tycker om - Sitt inte hemma. De är oftast då dom dåliga tankarna kommer upp. Ut och träffa kompisar, hitta på roliga saker!

 

Ät mer mat - du behöver absolut inte frossa i pizza. Men ät mer mat. Du kommer orka mer och bli en gladare person.

 

Gör de för din egen skull. Hjälp dig själv innan de går för långt. Du kommer att må bättre. Ta hjälp av någon som du känner att du kan lita på. 

Du är inte ensam. De finns tusentals tjejer som känner såhär. Hjälp varandra. Kram på er!

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas